GENEES-KUNST


Kunst in de buitenlucht

Dr. Fons Henckens, kinderarts

Terwijl een groot deel van de wereld blijft schuilen, trekken de landen die de beperkingen langzaam versoepelen, een wereld in die versierd is met nieuwe kunst. Graffitikunstenaars, straatartiesten en muralisten hebben tijdens de pandemie de openbare ruimte ingenomen en hun kunstvormen gebruikt om schoonheid, steun en afwijkende meningen uit te drukken.

Het concept ‘publiek’, zowel in termen van mensen als in termen van ruimte, wordt momenteel echt uitgerekt. We bevinden ons ook in een tijd waarin kritisch onderzoek van openbaar beleid, discours en debat enorm belangrijk zijn. Een van de ruimtes waar dat debat kan ontstaan, vooral onder degenen die gemarginaliseerd zijn of minder goed kunnen spreken binnen de media, is de straat. Dit was in het verleden al zo: street art heeft altijd een zweem van protest en revolte met zich meegedragen.

Het virus versterkt verschillen

Dit is geen nivellerende crisis. Het hele idee dat corona op iedereen dezelfde impact heeft, klopt niet. Het virus versterkt verschillen. Het discours wordt nu niet meer gevoerd in cafés of op andere plaatsen van samenkomst. Het zijn sociale media die nu bij uitstek een platform bieden, met alle gevolgen van dien. Als je het meest machteloos bent, lijkt het vaak het veiligste om een complottheorie te hebben om je een beter gevoel te geven om dingen zogezegd te begrijpen. We merken dat er veel van dat soort graffiti opduikt.

Streetart met als thema corona, L.A. - Foto ©Mario Tama

Maatschappijkritische kunst van Banksy

Streetart met een vleugje humor

Corona en de gevolgen ervan als onderwerp voor streetart

In de openbare ruimte kunnen menings­verschillen worden gearticuleerd en discoursen uitgesproken via graffiti. En hoewel het in veel opzichten moeilijker is om te produceren omdat je niet in de openbare ruimte kan zijn, wordt de focus erop steeds scherper omdat al het andere eromheen zo leeg is. Veel graffitikunstenaars nemen de crisis zelf of de sociale, politieke of economische gevolgen ervan dan ook als onderwerp.

Kunst maakt deel uit van mens zijn

Mensen hebben kunst geproduceerd voordat ze zelfs maar mens waren. We hebben prachtige grot­schilde­ringen gevonden, decoratieve neanderthalerkunst. Er is een aan­geboren behoefte om onze ervaring te vertellen, veel kunst gaat dan ook over omgaan met elkaar. Het gaat erom te proberen iemands ervaring over te brengen op anderen of samen ervaringen te creëren in een meer klassiek ritueel. Maar een integraal onderdeel van het menselijk bestaan is het produceren van kunst. Het zal altijd een noodzaak zijn. Er is een idee dat het alleen wordt geproduceerd als aan alle andere basisbehoeften is voldaan, maar kunst is zelf een basisbehoefte.

"Anonimiteit is voor veel street artists een deel van hun imago geworden. Een logisch gevolg van het feit dat deze kunst in de beginjaren illegaal was."

Graag wil ik een aantal in België gevestigde street artists voorstellen. Vermits we nog altijd mogen wandelen, is kunst in open lucht het ideale alternatief voor indoor tentoonstellingen …

A Squid Called Sebastian (ASCS), Gents schilder, straatartiest en tatoeëerder bij Studio KILINIK, werd geboren in 1981 in Belmont, Massachusetts. In 1989 verhuisde hij met zijn familie naar België. Hij werd al op zeer jonge leeftijd blootgesteld aan straatcultuur en graffiti, maar ook aan de klassieke renaissance- en surrealistische meesterwerken. Hij was er meteen door gefascineerd.

Nadat hij cum laude was afgestudeerd, maakte hij gedurende 2 jaar roughs en storyboards voor de reclamesector. In 2010 nam hij zijn oude baan in een nachtclub terug, keerde reclame de rug toe en besloot zich te concentreren op zijn eigen visie en inspiratie. 6 maanden later organiseerde hij zijn eerste soloshow en leerde hij grotere projecten uitvoeren. Hij werd geselecteerd voor groepstentoonstellingen en muurschilderingfestivals over de hele wereld. Hij schilderde prachtige muren in o.a. Parijs, Shanghai, Montreal, Miami, Patras …

Dzia maakt tekeningen, stencils, sculpturen en murals, vaak met als thema dieren. Dieren die over de stad waken zoals deze pelikaan in Mechelen. Zijn werk kenmerkt zich door een complex grafisch lijnenspel. “It’s raw emotion at its best and worst” zegt hij over zijn kunst en deze rauwheid maakt zijn werk bijzonder.

Dzia gaat regelmatig samenwerkingsprojecten aan van waaruit interessante kunstwerken ontstaan. Hij zoekt naar verlaten plekken en gebouwen om deze weer op te laten bloeien door er het element ‘kunst’ aan toe te voegen.

Zo bracht hij samen met Gijs Vanhee een verlaten gebouw in het Harmonie Park in Antwerpen weer tot leven door op de panelen, die de doorgangen afsluiten, kleurrijke schilderingen aan te brengen. Waardoor de magische structuur van het gebouw weer wordt benadrukt.

Dzia werkte ook samen met grote creatieve bedrijven zoals Converse en Eastpak. 4 keer per jaar brengt hij zijn eigen magazine uit. Een veelzijdig kunstenaar met ongekend talent.

Smates (Bart Smeets), geboren in 1978, studeerde af aan Sint-Lucas, Brussel als master in de grafische kunsten.

Op jonge leeftijd was hij actief als graffitikunstenaar, lastte een pauze in van bijna 10 jaar, om zich dan toe te leggen op grote murals, met internationaal succes. Hij onderscheidt zich vooral door hyperrealistische taferelen, vaak geïnspireerd door de locatie waar het werk ontstaat.

ROA is het pseudoniem van een anonieme, hedendaagse streetartkunstenaar uit Gent. Men vermoedt dat hij in 1976 geboren is.

ROA maakt grote muur­schilderingen van dieren, overwegend in zwart en wit. Karakteristiek is de gedetailleerd uitgewerkte vacht of verenkleed, bestaande uit een groot aantal fijne streepjes. Regelmatig beeldt ROA ook de beenderen, spieren of organen af. De keuze van het dier hangt telkens af van de locatie, net als de manier van uitwerken. Telkens gaat hij de interactie aan met de ter beschikking gestelde muur. Dit doet hij bijvoorbeeld door de houding van de dieren aan te passen aan de vorm van de muur en ramen en deuren te integreren in het werk.